3 septembrie 2014

Recenzie ♣ Miss Peregrine (Miss Peregrine's Peculiar Children #1), by Ransom Riggs

O insula misterioasă. Un orfelinat abandonat. O stranie colecţie de fotografii.

O tragedie îl aruncă pe tânărul Jacob, în vârstă de doar şaisprezece ani, pe o insula izolată. Aici descoperă ruinele căminului “pentru copii deosebiţi” al domnişoarei Peregrine. Pe măsură de Jacob înaintează pe holurile şi prin dormitoarele parăsite, îşi dă seama că cei care s-au adăpostit cândva acolo au fost mai mult decât deosebiţi. Poate că nu întâmplător au fost trimişi într-un loc uitat de lume. Şi, oricât de bizar ar suna, ar putea fi încă în viaţă. Un roman fascinant, ilustrat cu fotografii tulburătoare, care-I va încânta pe adulţi, pe tineri şi pe toţi cei care vor să se bucure de o aventură în lumea umbrelor.

Ma tot tin sa scriu recenzia asta de la inceputul verii, de cand am citit-o, si nu stiu ce ma tot opreste.
Jacob a crescut cu povestile bunicului despre un orfelinat cu copii speciali in care s-a refugiat in timpul razboiului, povesti sprijinite de fotografii ciudate. Crescand, Jacob a inceput sa-si piarda increderea in istorisirile bunicului sau, considerandu-le imposibile. Pana cand, intr-o noapte, Jacob isi gaseste bunicul mort in conditii misterioase si, uitandu-se imprejur, zareste o figura monstruoasa disparand in umbra. Inarmat cu dorinta de a afla ce a patit bunicul lui si cu ultimele cuvinte ale acestuia, baiatul porneste intr-o aventura care il va purta peste ocean, pe o insula aproape pustie, unde se ascunde un secret ciudat, chiar inspaimantator.

Ceea ce e deosebit la cartea asta - pe langa idee - e faptul ca pe unele pagini se afla fotografii care prezinta ori un personaj proaspat aparut, ori ceva legat de punctul in care se afla acum povestea. Mie mi s-au parut foarte potrivite si chiar au dat un aer special povestii. Toate fotografiile sunt alb-negru si, sustine autorul, vechi si deloc trucate. Caaam greu de crezut pentru unele dintre ele, dar cine sunt eu sa comentez?

Cartea are multa actiune, batand putin spre genul horror, nefiind totusi destul de infricosatoare ca sa se incadreze perfect in acest gen. Actiunea te prinde repede, descrierile sunt bine facute si te ajuta sa derulezi in minte ceea ce citesti, si, inainte sa-ti dai seama, ai terminat si esti in fata unui cliffhanger cat lumea de mare. Eu una n-am putut lasa cartea din mana pana cand am terminat-o. M-a intrigat cumva, desi a avut niste mici scapari peste care n-am putut trece prea usor. Mai multe despre ele, mai tarziu.

Ar trebui sa zic cine e Miss Peregrine acum, nu? Macar sa stiti cine e persoana care da numele cartii. Ei bine, Miss Peregrine este conducatoarea orfelinatului din povestile bunicului, orfelinat care - evident - e ceeeva mai mult de o inchipuire a batranului. Daca tot suntem aici, as mentiona si ca locuitorii orfelinatului, in frunte cu Miss Peregrine, sunt cu adevarat speciali. Deosebiti, cum se zice in carte.

Nu pot sa imi dau parerea cu prea multe lucruri fiindca as ajunge sa dau spoilere... Si doamne, sunt o gramada de spoilere de dat. Ma voi rezuma la a spune ca undeva in carte e implicata o bucla temporala, o chestie inteligenta bagata acolo ca sa dea sens intregii actiuni. Realizarea ei a fost cam slabuta, totusi, existand hibe si inconsecventa in efectul buclei asupra celor care traiesc in ea. O alta chestie nu neaparat deranjanta, dar cam twisted a fost faptul ca la un moment dat intre Jacob si o tipa apare clasica poveste de iubire, fapt ce nu m-ar fi deranjat daca inainte tipa n-ar fi fost iubita bunicului lui Jacob... Siii inca ceva, daca tot ma iau de tot ce m-a deranjat: numarul copiilor din casa. La inceput se zice ca ar fi o gramada, sau ma rog, se deduce, iar spre final se dovedeste ca sunt doar vreo 10.

Per total, mie mi-a placut cartea si astept sa apara si la noi al doilea volum, ca sa vad ce se mai intampla. Actiune este destula si catchy, exista o gramada de subploturi care la final s-ar putea sa se completeze ca piesele unui puzzle si la care trebuie sa fiti atenti... E o carte numai buna pentru cei carora le plac misterele.

Nota: 3.5/5