6 iulie 2013

Recenzie ♣ Portretul lui Dorian Gray, by Oscar Wilde

Basil Hallward picteaza intr-o buna zi portretul tulburator al lui Dorian Gray, uimitor prin asemanarea cu modelul. Doar ca, odata cu trecerea timpului, tanarul din tablou imbatraneste, pe cand omul in sine, Dorian, ramane neschimbat. Fiecare fapta, fiecare an trecut lasa pe chipul pictat inca un semn, inca o reflexie a sufletului posesorului sau, fara ca acest amanunt sa fie cunoscut de ceilalti. Astfel, Dorian isi pastreaza tineretea si aparenta inocenta, starnind intrigi si drame in intreaga Londra. Dar incet-incet frica acestuia legata de o posibila descoperire a portretului devine o obsesie ce aduce declinul unui om devenit marsav si paranoic, un om ce cauta placerea fara a se gandi la consecinte.

Cartea e intruchiparea perfecta a deja clasicei vorbe "Aparentele inseala". Dorian Gray, un tanar naiv de 16 ani, este pictat de Basil Hallward, un artist neinteles care reuseste sa redea cu o precizie uimitoare fiecare trasatura a chipului inocent al modelului sau, totul sub privirile cercetatoare ale Lordului Henry. Acesta din urma il introduce pe Dorian intr-o societate plina de vicii, alterandu-i personalitatea pentru a se potrivi cu a lui. Intalnirea dintre astia doi e o intalnire dintre sfant si pacatos, primul dorind sa guste din stilul de viata al celui de-al doilea.
In urma unei iubiri ce-si pierde esenta dintr-o prostie, Dorian se schimba radical, devenind un adept al teoriei conform careia in viata omul trebuie sa-si satisfaca toate curiozitatile si placerile, indiferent de pretul ce trebuie platit. Tanarul descopera ca portretul se modifica, redand noua lui personalitate si uratindu-se, in timp ce el ramane neschimbat.
 Destul de avantajos, nu?
Poate ca da, dar anii trec, iar faptul ca Dorian nu imbatraneste ridica mari semne de intrebare in cercurile selecte prin care acesta se invarte. Invinuit pentru coruperea altor tineri si pentru fapte lipsite de orice moralitate, Dorian este exclus si privit cu ochi critici de majoritatea celor din lumea buna. Totodata, acesta se confrunta cu frica de a nu fi descoperit, portretul devenind un secret pretios si inspaimantator.

Cartea ne prezinta declinul datorat unei prea mari iubiri de sine, evidentiind, de fapt, modificarile suferite de personalitatea unui om care este pus in fata nemuririi. Pentru ca ce ai face daca nu ai imbatrani? Orice.

Daca ar fi sa aleg niste citate reprezentative... n-as putea. Fiecare propozitie merita citata, fiind o dovada puternica in favoarea ideii ca Wilde era un geniu in arta observarii oamenilor. Romanul are un caracter psihologic puternic, prezentand numeroase idei asupra vietii si moravurilor celor din inalta societate, totul fiind adaptat vremurilor in care se petrece actiunea. Fiecare personaj este un mic filozof ce se lupta cu el insusi, incercand sa se inteleaga cat mai bine. Intreaga poveste e presarata cu intrigi tipice, rasturnari de situatie si personaje secundare care si-au lasat amprenta asupra lui Dorian... sau personaje asupra carora el si-a lasat amprenta.
Actiunea nu e deosebita si nici vasta, in intreaga carte existand doar cateva momente notabile, momente decisive pentru viitoarele decizii ale personajelor. Totusi, e un roman ce merita citit pentru ca prezinta o lume in care viata aristocratilor difera cu mult de ceea ce ne este noua prezentat - nefiind nici pe departe atat de simpla si lipsita de detalii intrigante -, dar si declinul firii umane, declin datorat certitudinii lui Dorian ca poate face orice, ajutat de chipul perfect, aparenta inocenta si tineretea vesnica.
Finalul e putin cam grabit si mi s-a parut ca i-a lipsit ceva(prea brusca decizia lui Dorian, gandurile din ultimele pagini sunt prea invalmasite si superficial prezentate), dar, per total, cartea mi-a lasat o impresie foarte buna.

Nota: 3.5/5